Thursday, March 22, 2012

Wuduk Rahsia Ku


Assalammulaikum

       Wuduk?.. Air sembahyang?.. Huhu sme jer ertinya, sebelum solat atau pegang Al-quran kita sering "ambil" wuduk ni.. atau air sembahyang ni. Ermm cerita nak diketengahkan ialah.. he3.. malu lax nak cakap.. nanti orang cakap Raik dan Ujub lax.. tp yang penting niat kita dalam menjadi khalifah kat dunia ni.. sesuai hadis: 

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesungguhnya setiap amalan itu bermula dengan niat dan perhitungan ke atas amalan seseorang itu berdasarkan kepada niatnya." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

 Aq cuma nak kongsi beberapa sebab kenapa orang still pandang aq muda, berseri-seri, sejuk mata memandang, sedap mata memandang, tenang klo pndang muka ko ni, ko baik, (maap.. ni orang yang cakap) (Tapi kenyataannyaAllah jer yang tahu sehinanya aq di dunia ni), semuanya bukan dari aq.. tapi dari Allah S.W.T.. dulu aq ader belajar dengan ustaz, dia cakap klo ambik wuduk niatkan sekali untuk apa,contohnya klo basuh bahagian tangan selalu nyer kita basuh jer kn smpai 3 kali..?: 

Soo aq nak kongsi apa amalan wuduk aq sebelum aq tutp mata.. 

1. Bahagian tangan hingga pergelangan tangan (Lepas baca Bismilah dan niat hadas kecil) aq niat kan "Ya Allah jadikan aq semulia akhlak Rasulullah" sebnyak 3 kali.
*kenapa? ; Sb akhlak aq, manusia akhir zaman ni teruk, buruk, tp aq berdoa agar dapat mengikuti mulianya akhlak nabi

2. Berkumur :  aq niatkan "Ya Allah, jadikan mulut ini berbicara perkataan yang bermanfaat dari Rasulullah" sbnyak 3 kali.. (kn semua angota sunat berwuduk 3 kali)
*kenapa? ; Sb mulut aq da terlalu bnyak menguris hati manusia lain tnpa aq sedari, biarlah apa yg aq cakap pas ni dapat manfat pada orang lain.

3. Muka :( Lepas baca niat ambil hadas kecil) aq niatkan "Ya Allah jadikan aq setampan Nabi Yusuf a.s" sebnyak 3 kali.
*kenapa? ; huhu sb muka tite x comel dan x hensem so,, tite bersyukur dgn kurniaNya. dan ambil berkat Nabi Yusuf a.s klo pempuan, ambil la.. Siti Aisyah ke, Siti Khatijah ke.. huhu

4. Bahagian tangan hingga ke siku : aq niatkan "Ya Allah, jadikan aq sekuat dan setabah Nabi Ibrahim a.s" sbyak 3 kali
*kenapa? ; pengorbanan Nabi Ibrahim baginda kena sembelih anaknya.. bertapa tabah dan kuatnya baginda, berbanding kita yang hanya diuji sikit jer ngn Allah.. Tapi baginda tabah dan patuh perintah Allah.. saya tidak sekuat dan setabah begitu,, sb to sy ambil berkat Nabi Ibrahim..

5.Bahagian rambut : aq niatkan "Ya Allah jadikan aq sebijak Nabi Khidir a.s" sebnyak 3 kali.
*kenapa? ; kawasan rambutkan dekat dengan kepala, so ilmu kan di otak, jd aq ambik berkat Nabi Khidir a.s yg terkenal dengan kebijaksanaan baginda, klo aq lax jd tamak bukan saja nak bijaksana, tp nak bijaksitu, bijakthere, he3.. 

6.Bahagian telinga: aq niatkan " Ya Allah jadikan aq sekaya dan sebijak Nabi Sulaiman a.s" sbnyak 3 kali
*kenapa? ; Nabi Sulaiman terkenal dengan kekayaan dan kekuatan sehingga kaum Jin pun tunduk dan patuh dengan kerajaan baginda, so aq ambil berkat dari baginda agar peroleh kekayaan dunia yang tidak dapat melalaikan aq..

7. Akhirnya bahagian kaki : aq niatkan "Ya Allah permudahkanlah sakaratulmaut ku dan matiakanlah aq dalam keadaaan beriman"
*kenapa? ; sb aq manusia yg hina di sisi Allah, aq takut akan kematian, sedangkan Nabi yg bersifat maksum   boleh mengmbrkan kesakitan kematian yang di tarik dari hujung kaki, dan apalah daya aq utuk mengelak kematian, dipermudahkan dan dihapuskn dosa adalah adalah izin Allah, mati dalm beriman lah yg di impikan oleh setiap mukminin dan mukminat, muslimin dan muslimat.

#semua yang aq nyatakan adalah berdasarkan pendapat dan cara aq sendiri dalam beramal kepada jalan Allah, yang aq pegang dari ustaz (niat kan apa2 ketika ambil wuduk) jadi ini lah cara dan niat aq, sekiranya ader percanggahan pendapat, mahupun kekeliruan hubungi lah aq atau tegurlah.. maka itu lebih bagi aq dan lebih elox kesudahanya.

Sekian. Wasalam



DARIPADA Abu Hurairah katanya, bersabda Rasulullah SAW bermaksud: "Luas telagaku pada Hari Kiamat lebih dari jarak Ailah dan Adan, airnya lebih jernih daripada salju, lebih manis daripada madu bercampur susu, bejananya lebih baik daripada bintang di langit; Aku melarang umat selain umatku datang minum di situ, seperti mana seorang yang menjaga unta orang lain akan minum dari telaganya; Ditanya Rasulullah SAW: Dapatkah tuan mengenal kami ketika itu? Jawab Rasulullah SAW: Ya, ialah dengan bekas wuduk yang gilang-gemilang di mukamu sebagai tanda diistimewakan dari umat lain.


Allah SWT berfirman maksudnya: “Pada hari ketika kamu melihat orang mukmin lelaki dan perempuan, sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, (dikatakan kepada mereka): Pada hari ini ada berita gembira untukmu, iaitu syurga yang mengalir di bawahnya sungai yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang banyak.” (Surah al-Hadid, ayat 12)
Sesungguhnya bekas air wuduk di wajah kita menjadi penyeri wajah. Begitu juga setiap amal salih yang kita lakukan adalah penyeri akhlak. Semua himpunan cahaya ini adalah lambang keserian iman yang akan menerangi hidup seseorang di dunia dan akhirat.


No comments:

Post a Comment