Monday, November 12, 2012

Aku Abang Kerana Tanggungjawab

 MUHAMMAD AZMAN BIN SHARI

MUHAMAD NASHAHAKIM  BIN SAZILI

MOHAMMAD LUTFEEY BIN MISNADI 

MUHAMMAD FITRI BIN DAUD

Salam, "abang"-"adik", panggilan ni telah sinonim wat yang ada abg atu adex.. tp bila berbicara tentang adex angkat... abg angkat..  apa sebenarnya tanggungjawabnya??..pada yang tak tahu.. mungkin ianya hanya panggilan kerana kita mnghormati umurnya yg lebih tua dari kita, tapi bagi aku, aku mengalas seperti tangungjawab seorang abg kandung.. jiwa aku lebih kepada melindungi daripada dilindungi, mungkin kerana sejarah silam aq yg di besarkan dengan cara tentera... memikul itu mudah tetapi bertahan itu payah,. mereka ini adalah sejarah bagi aku, bersama mereka adalah perkara yang indah, menjaga seorang adex adalah hebat di kaca mata aku, tapi terkadang manusia tak lari dari kesilapan, perpisahan antara aku dan adex aku adalah d atas kesilapan aku sendiri, mereka adalah adex yg baik, patuh akan perintah dan nasihat aku, dan yg pnting mereka patuh perintah Allah.. selalu menasihatkn aku saat aq tergelincir,.. kehilangan aku adalah kebaikan buat mereka.. kerana ada yg lebih baik dapat memimpin mereka bersama2 tempat mereka meluah perasan yg x dapat d luah pada kelurga terdekat mahupun sahabat andai... "adex... jaga diri kamu, jaga solat kamu, jaga adab kamu, walaupun siapa kamu, walaupun apa yg kamu lakukan, mahupun satu hari nanti kamu belajar membenci abg... ingatlah,.. abg tetap sayang kmu.. "


3 comments: