Tuesday, April 1, 2014

Malaysia ku kini...

Malaysia ku kini...
(Panggilan telefon)

Anjing: Assalammulaikum. helo jabatan sekian sekian?

Tuan anjing: Ye boleh saya bantu?

Anjing: saya ada satu kes kebakaran semalam, jadi saya nak tahu ada apa-apa akta atau tindakan undang-undang yang boleh saya dakwa atas sebab hos atau pili bomba gagal berfungsi?

Tuan anjing: (dengar tanpa mencelah) ouh sebentar ye encik saya sambungkan pada pihak aduan.

Anjing: baiklah.

Tuan anjing: helo encik jabatan sekian-sekian.

Anjing: bahagian aduan ?

Tuan anjing: ada apa?

Anjing: (cerita benda yang sama)

Tuan anjing: (Dengar dan tidak mencelah) ouh yang itu kena cakap dengan pegawai kami.

Anjing: baik lah.. (bercerita benda yang sama, pada orang yang lain)

Pengajaran: "ouh malaysia ku bangga anjing-anjing ini menggonggong... namun bahasa yang tak difahami membuatkan anjing-anjing hanya sekadar anjing"


®NasrulPutra™

No comments:

Post a Comment