Wednesday, April 2, 2014

Surat buatmu Ahlaiah...

Surat buatmu Ahlaiah...

Selama ini aku berdiam segala andaian mu, hari ini aku bersuara tanpa bicara, aku tidak pernah menghukum kamu wahai Ahlaiah atas salah yang kamu perbuat sama ada kamu sengaja mahupun tidak sengaja, pernah tidak di benak fikiran kamu mahupun jauh di lubuk hati kamu memikirkan siapa sebenarnya aku? Nasrullah Bin Salim seorang yang terlalu sukar difahami, seorang yang ‘munafik’ dalam menjaga hati manusia dan ‘fasik’ dalam bicara demi menjaga kata-kata.

Ya.. kamu seorang  yang mengikut hukum syarak maka kamu adalah ciri isteri ku.. bukan bini ku !! namun bilamana kamu menolak caraku yang ingin mengajar kamu memahami aku melalui bonda ku, kamu tepis dengan alasan ia boleh di lakukan selepas akad, sedarkah kamu ketika kamu memanggil aku di tatapan ‘umum’ dengan panggilan yang manja dan panggilan yang tidak sah membuatkan kamu lupa bahawa perkara tersebut yang seharusnya kamu jaga.

Ya.. meruntun jiwa kamu wahai Ahlaiah melihat hanya sekadar nama, kamu tidak tahu ingin lakukan apalagi, dan apalalah sangat pada budi dan sayang yang pada kamu ia boleh di pupuk, sadarkah kamu ia perkataan yang membuat aku lebih jauh dari kamu, kamu tidak belajar untuk redha, redha itu menerima tanpa persoalan.
Hanya kerana aku menyampaikan salam lahir yang kamu sendiri tidak tahu siapakah gerangannya kamu membuat andaian semudah lafaz mu, namu aku tetap berdiam jika ini adalah kamu.

Wahai Ahlaiah, menjadi tanggungjawab aku kaum adam melayan wanita itu dengan sebaik-baiknya tiada niat memberi harapan jika itu sudah sikap ku, salahkah aku berkelakuan demikian? Dan sedarkah kamu wahai Ahlaiah aku berhempas pulas, separuh nyawa aku hanya untuk redha ketiadaan ammarah ku? Pernah atau tidak dibenak hati mu memikirkan bagaimana sukarnya aku belajar mencintai kamu, menghargai kamu?? Yang kamu lihat hanya yang zahir di pengetahuan kamu.

Ahlaiah... Jangan pernah terikat akan diri ku, jika kamu harus pergi... pergilah mengejar yang lebih baik.. jika keluh kesah mu menjadi tatapan umum.. tidak tahu lagi bagaimana jika bergelar suamimu sejuta keampunan aku panjatkan...  jodoh pasti ada..tapi mungkin bukan dengan diriku.. jika jodoh benar dengan diriku.. ambilah segala ini menjadi pengajaran

No comments:

Post a Comment